joi, 7 ianuarie 2010

Întoarce și obrazul celălalt...măcar să fie simetric



Motto: Isus a întors și celălalt obraz pentru că nu lovea bine cu dreapta?


Mă întreb ce mecanism îi face pe unii oameni să fie fraieri și pe alții reci și calculați. E o chestie cu care te naști sau o dobândești în timp? E vreun moment anume, din copilărie sau adolescență, când se decide, definitiv și irevocabil, că ai să fii un plângăcios sau că vei „călca peste cadavre”?

De pildă eu sunt o plângăcioasă. O fraieră plângăcioasă. Replica tăioasă îmi vine, cel mai adesea, la vreo 5 minute după ce „agresorul” a plecat. I-o adresez în gând de mai multe ori și asta mă eliberează- norocul meu! Dar pe moment sunt un morman de paie. Ude.

Una din amintirile mele cele mai vechi e din preajma Crăciunului, când mama pusese aluatul de cozonac la crescut. Eu mă ciondăneam cu frate-meu, pe cine știe ce mărunțiș. Replica mamei îmi sună și acum în minte: ”N-aveți voie să vorbiți urât aici, că speriați cozonacii!”.

Azi cineva m-a jignit absolut gratuit. Și m-a jignit urât, fără ca măcar să fi schimbat vreun cuvânt cu mine până acum. Ce-am făcut eu? Am strigat în mine: NEDREPTATE!!! Am plâns un pic și apoi i-am trimis un mesaj acid. Atât de acid cât poate fi un mesaj care începe cu...”stimate domn”. Adică mai deloc, pe limba lui, pesemne.

Ăsta cred că e răspunsul. Vorbim limbi diferite noi, fraierii, și cei care împart invective de parcă ar da bună ziua. Pentru unii, cuvintele au însemnătate, sunt valoroase, prieteni dragi și uneori dușmani aprigi. De aceea, știm să la păstrăm sau să le dăruim, să le cântăm, să le lăsăm să plutească, să valseze printre noi. Pentru alții, ele sunt doar niște bolovani fără nicio valoare, cu care aruncă la întâmplare, le varsă, le rostogolesc. Indiferent pe cine lovesc cu ele.

Uneori mă gândesc cum ar fi dacă aș putea să dau replici usturătoare unor oameni care mă jignesc. Îmi vine în minte însă gustul extrem de amar pe care l-am avut în rarele ocazii când am reușit s-o fac. Când aș fi vrut să se caște pământul și să mă înghită sau să alerg după persoana respectivă, să o îmbrățișez și să îmi cer scuze.

Aparent, chiar și după 20 de ani, eu tot cu grija cozonacilor am rămas.

5 comentarii:

Mister Chocolate spunea...

unii oameni sunt facuti dintr-un aluat bine tinut la caldura, indelung framantat si pus intr-o forma corespunzatoare, altii sunt doar coca nedospita...
smile! acel individ NU MERITA SA PLANGI din cauza paginilor lipsa din cartea bunelor lui maniere.

Nicoleta Țintea spunea...

Postul asta l-am scris eu!!!!

Glumeam :)))

Dar înţeleg perfect ceea ce ai scris...

Magda spunea...

@alin, multumesc...dar pe mine faptul ca sunt asa plangacioasa cred ca ma salveaza. Nu tin nicio suparare in mine sa imi intunece zilele.
@Nicoleta, ce bine ca nu suntem singurele :)

Anonim spunea...

maselutaaa... ce frumos scrii matale:)
ma induioseaza stilul, dar nu uita si noi, za fraieri, o sa avem ceva de spus:))

Claudiu Negreu spunea...

Eu întotdeauna am crezut în puterea cuvântului. Cuvintele îţi pot aduce orice, atâta timp cât ştii sa le foloseşti. Mi-ai făcut poftă de cozonaci.