luni, 25 ianuarie 2010

Cât înseamnă, în euro, un "Mulțumesc"?




O experiență de azi. Pe repede înainte. Asta deși subiectul merită milioane de cuvinte. Dar e târziu, e frig și mi-e somn.

Trăim într-o societate defectă. Care ne-a defectat și pe noi. Într-atât încât am ajuns să credem că banul ține loc de orice. Și de mulțumiri.

În drum spre casă, de la munte, am ajuns pe la spital. Nimic grav. O cădere de calciu. Pe vremuri, pentru același „banal” motiv am așteptat vreo trei ore la Universitar, ore în care m-am simțit mai invizibilă decât musculița de oțet. La Sinaia, însă, am găsit altceva. Un medic și o asistentă care n-au privit prin mine, când îmi vorbeau. M-au tratat nu doar cu profesionalism, ci și cu căldură. Uman.

Când te simți neajutorat, un cuvânt spus cu blândețe, o încurajare, te emoționează. Te umple de recunoștință. În timp ce stăteam întinsă pe un pat și asistenta mă ținea de mână și-mi zâmbea, mă gândeam că aș vrea să știe cât de mult o apreciez pentru asta. Pentru că nu lasă salariul mizerabil pe care îl primește și grijile, pentru un mâine tot mai incert, să îi înăsprească privirea. Mă întrebam dacă ar trebui să îi dau bani, în semn de mulțumire, și ce sumă ar putea să cuantifice cât mai precis recunoștința mea. Mă întrebam cum să îi dau banii, pentru că niciodată nu m-am priceput la așa ceva.

Eram în încurcătură. Pe de o parte, dacă i-aș fi dat bani, femeia s-ar fi putut simți jignită. La fel de bine, ar fi putut fi dezamăgită dacă n-aș fi făcut-o. Mă întreb în care moment al existenței noastre, în libertate și democrație, am început să credem că atunci când se poartă frumos, cineva urmărește de fapt avantaje materiale? În ce sertar al memoriei colective am rătăcit ideea de Normalitate?

M-am decis să risc. Într-o lume normală, una pe care o uităm câte puțin în fiecare zi, banii nu țin loc de “Mulțumesc!”. I-am spus asta femeii, privind-o în ochi. I-am spus că vreau să îi mulțumesc într-adevăr. Pentru simplul fapt că mi-a adus aminte de cum ar trebui să fie lucrurile. Am plecat fără să știu dacă gestul meu i-a fost sau nu pe plac.

Cu siguranță, cu “Mulțumesc!”-ul meu nu va cumpăra mare lucru la alimentară, diseară. Vreau totuși să cred că viața asta înseamnă mai mult de atât.

P.S.: Până la urmă m-am întins...

9 comentarii:

Cos spunea...

Asa cred ca ar trebui sa se poarte toata lumea. "Multumesc" face minuni atunci cind e din inima.

nlk spunea...

Ha, chiar asta discutam sambata cu cineva, cand am lasat sa treaca inaintea mea prin cadrul unei intrari de magazin o domnisoara. Nu m-a surprins faptul ca m-a sagetat din priviri sau ca mai avea putin si ma scuipa in ochi pentru gestul meu, m-a surprins faptul ca ma asteptam si la o astfel de reactie.

Nicoleta Țintea spunea...

Uneori un multumesc spus din inimă ne poate săgeta...Ne poate mişca sufletul...Şi eu cred că femeia chiar a apreciat....

În rest ai grijă de tine...Urâte căderile astea, nu?

Claudiu Negreu spunea...

probabil te-ai dus la un medic cu cabinet particular. la cabinetele particulare esti tratat altfel. e o deosebire majora intre cei de la stat.

Bee spunea...

La romani exista o vorba: de multumiri e plin podul. Ei bine, eu cred ca o multumire la timpul ei, facuta din suflet face mai mult decat 5-10 lei bagati in buzunarul halatului. Si daca spui ca femeia aia s-a purtat atat de frumos cu tine, sa fii sigura ca nu o facea pentru bani, ci pentru ca nu a lasat scarba sa distruga pasiunea.

matei spunea...

eu unul, am invatat sa procedez asa de la parintii mei(pot sa zic cei 7 ani de acasa),cu toate ca din cauza anturajului si vietii asteia de cacat cu timpul m-am schimbat devenid un nemernic si un caine,dar auzind in jurul tau tot felul de sloaganuri ex: 'jos coruptia','o lume mai curata','România bunului-simţ' etc.,mi-am adus aminte!!!..si poate multi facem campanie acestui "MULTUMESC", totul tre'sa plece de la NOI...chiar daca "cu o floare nu se face primavara", macar esti multumit cand mai gaseti OAMENI ! fi fericita! putini sunt sinceri

natalee spunea...

din experienta mea umila pot sa spun ca acel drag in a ma purta frumos cu cineva la nevoie izvoraste din bun simt si respect ptr profesia mea... iar un multumesc din inima nu ma face decat sa mi-l doresc, urgent, pe urmatorul :) p.s.: scrii superb!!

Smart Lady spunea...

Buna,

Arunca un ochi pe

http://www.questioare.com
un blog foarte popular si placut. si daca iti place ce gasesti acolo, adauga-l in blogroll-ul tau.

multumesc

Anonim spunea...

Dubios de interesant postul:) pentru ca intr-adevar nu poti echivala cu nimic un "multumesc". Conceptul este self-sufficient, numai ca, asa cum spuneai, raportat la societatea noastra valoreaza fix nimic. Ciudat este ca sunt atat de rare ocaziile in care simti din tot sufletul sa spui Multumesc!, incat, atunci cand vrei sa o faci iti dai seama ca nu e de ajuns. Atunci te simti neputincios, dar...mai mult nu iti poti permite.

P.S.: imi place mult culoarea gandurilor tale! Bravo!:)