joi, 14 ianuarie 2010

Criza de credibilitate...worst case scenario



De câteva săptămâni auzi/citești/discuți măcar o dată pe zi despre gripa nouă și vaccinul care a venit la pachet cu ea. A fost de ajuns să se așeze câțiva oameni la coadă, că românii s-au și îmbulzit, pe vechiul principiu „ce se dă?”, să se vaccineze, deși campania începuse din noiembrie. Internetul a luat foc, televiziunile prezintă din nou cazurile de infectare printre primele trei știri, iar forumurile abundă în păreri pro și contra vaccinului.

Directorul celui mai important institut de boli infecțioase recomandă vaccinarea. Președintele țării recomandă vaccinarea. Parlamentarii recomandă vaccinarea, deși recunosc cu jumătate de gură că ei nu au facut-o încă...din lipsă de timp. Ministerul Sănătății recomandă vaccinarea.

Problema e că românii nu mai cred pe nimeni. Iar ăsta e tributul pe care îl plătim anilor grei de corupție, de minciuni aruncate cu bezele direct în fețele noastre, de nepăsare și tupeu. Teoria conspirației? Nici măcar. Teoria corupției, a intereselor financiare ascunse, a minciunii și dezinformării. Realități cu care, din păcate, ne-am obișnuit să trăim de ani buni. Care abia acum își arată adevăratul potențial distructiv. Să admitem că această pandemie este reală și situația se poate agrava rapid. Că milioane de oameni ar putea muri. Și că singura metodă de a o preveni este, cu adevărat, vaccinul. Atunci, conducătorii noștri au într-adevăr o problemă. Pentru că nu mai au niciun fel de autoritate, niciun fel de credibilitate. Cercel a primit bani ca să promoveze vaccinul, președintele e mână-n mână cu mogulii din domeniul farmaceutic, parlamentarii ar face orice pentru privilegii, Ministerul Sănătății e neprofesionist. Sau Cercel e neprofesionist, parlamentarii mână-n mână cu mogulii...și tot așa. E ca în povestea cu ciobănașul care striga „Săriți, vine lupul”.

Nici medicul de familie nu mai are prea mare autoritate. Striviți sub papucul impertinent al guvernanților care anunță senin că nu sunt bani, nu sunt oare doctorii cei acuzați că lasă oamenii să moară cu zile în spitalele în care au mai rămas doar paturile, și ele din vremuri, odată, de aur? Mai poate medicul care se zbate între sărăcia lucie și durerea care-l întâmpină la lucru în fiecare zi, adesea împietrindu-l, să găsească puterea de-a liniști un om, de a-l sfătui, de a-i inspira încredere?

Și vaccinul în sine, creat la noi, în țara în care cercetarea e Cenușăreasa (de care râd surorile de la Transporturi și Turism) oricărui buget, de ani de zile. În țara care vrea să pregătească ospătari și tinichigii și mecanici auto și să-și trimită olimpicii unde-or vedea cu ochii. Mai poate el, vaccinul, să fie sigur pentru cineva?

Să sperăm așadar că pandemia este doar o gripă... mai contagioasă. Pentru că, altfel, când vor striga „Lupul!”, guvernanții noștri s-ar putea trezi că nu mai sare nimeni.

8 comentarii:

Claudiu Negreu spunea...

Eu mi-am facut vaccinul acela, si nu am patit nimic pana acum, cred. Mi-am facut ca asa a vrut toata familia, si am zis sa imi urmez familia. M-au luat de la scoala, dar numai scoala nu am facut in ziua aceea. Am fost la o chermeza cu colegii, iar dupa vaccinare medicul mi-a zis ca nu am voie sa beau alcool trei zile..., dar de inainte nu mi-a spus nimic.
Am avut o stare apoi, una foarte high, ca sa zic asa.:))

Anonim spunea...

oooda, subiectul cu cel mai simpatic caz de prostie crunta tipic Romania. Pe cand mai tot romanul merge la doctor cand durerile sunt insuportabile sau cand anumite afectiuni nu "trec" dupa cateva saptamani/luni bune de la contractare (adica trateaza nu previne), hop li s-a trezit spiritu de conservare/prevenire fix cand nu era cazul, adica pt o pacaleala de gripa care se trateaza cu paracetamol si nu are cine stie ce repercursiuni semnificative. "Dar vai, vaccinul are contraindicatii mai periculoase decat boala in sine? detalii domne.. important e sa prevenim".
claudiu, stii de ce cad toate oile in prapastie? cade prima si restul se iau una dupa alta

Unknown spunea...

Vaccinarea este necesara! Campania dusa a fost una prost gandita exact ca si cea de vaccinare a adolescentelor contra cancerului de col uterin! O mare vina o are in continuare mass-media care din dorinta de vanzare si rating inebuneste populatia cu stiri contradictorii!
Cat despre costuri...eu stiu ca-i gratuit la medicul de familie! Chiar azi ma si duc sa-l fac, dar nu din cauza isteriei create ci a convingerilor personale. Faptul ca n-am facut pana acum vaccinul a fost dat de conditiile de organizare si distribuire a acestora in teritoriu.
Sunt convins ca ceea ce fac este OK si nu ma tem de nici o reactie ulterioara sau naiba stie ce alte tampenii scornite!
Presaaaaa...! mai discutam...

Dragos spunea...

Vlad, iti multumim maxim pentru argumentele foarte frumos expuse, pentru parerea ta sustinuta de ani de studiu medical si de cea a celor cu oaresce farama de educatie in domeniu, de privirea ta limpede si spiritul tau gentil.

Iti multumim, acum stai jos si citeste http://www.russellblaylockmd.com/

Magda spunea...

Dragos, foarte interesant link-ul de la tine. Multumesc.

Postarea mea nu are atat legatura cu vaccinul in sine, decizia de a-l face o ia fiecare, asa cum pana acum decideam daca sa ni-l facem pe cel sezonier sau nu.

Vorbeam insa de criza ascunsă, cea latenta, a credibilitatii statului in ochii cetatenilor sai. Romanii nu mai recunosc nicio autoritate. Si poti sa-i invinuiesti?

Mircea spunea...

deci vaccinul trateaza gripa porcina... asa si? daca iau gripa ce? :)

matei spunea...

si..ce e de facut? parintii tai sunt doctori,ei ce zic? am citit ceva de vitamina D3 e advevarat? e buna? ..oricum nu am de gand sa-l fac,sotia l-a facut dar asta e ii pare rau acum.

Dragos spunea...

Magda, treiesc cu convingerea ca individul trebuie sa isi foloseasca singur mintea daca o are. Trebuie sa-si conteste conducatorii, presa, parintii etc :) nu sa ia de bune toate ineptiile care ii sunt oferite.

Daca ar fi cum zici tu ("criza de credibilitate") n-am vedea asa turme de oitze la vaccinat, pentru ca aceasta criza s-ar manifesta altfel. Poate intr-o adevarata criza de credibilitate li s-ar cere tuturor socoteala pentru afirmatiile facute.

Ca o concluzie: ai pe de o parte masele care se uita la ProTv si citesc Click si Libertatea si merg fuguta la vaccinat "ca ia uite cum omoara gripa si pe cei mai faimosi dintre noi" (v. Tecuceanu) si pe de alta parte ii ai pe aia care aleg sa se indoiasca de mega campania lor de panicat pulimea. Problema e ca pulimea nu intra in crize de incredere. Pulimea tot Iliescu voteaza, pulimii tot pe vremea lui Ceasca ii era mai bine, pulimea tot Mircea Badea urmareste.